متأسفانه به دلایل مختلفی بخش حمل و نقل بار کشور ما کارآیی اندکی دارد. قصد نداریم همه این دلایل را ذکر کنیم، اما یکی از مهم ترین آنها، «سختی اطلاع رسانی» در این بخش است. اجازه دهید این موضوع را قدری روشن تر توضیح دهیم:
اطلاعات مورد نیاز فعالان این بخش، به موقع تولید نمی شوند. مثال: برخی ازکشاورزان، در بیشتر مواقع، تازه زمانی به فکر اعلام بار می افتند که بازار مناسبی برای محصول آنها وجود ندارد. این مثال را می توان درباره صاحبان بارهای عمده مثل سنگ آهن و انواع خاک های معدنی نیز ذکر نمود.
اطلاعات مورد نیاز فعالان این بخش، به موقع به نیازمندان اطلاعات رسانده نمی شوند. مثال: رانندگانی که بار خود را در مقصد تخلیه نموده اند، در بیشتر مواقع، اطلاعات اعلام بار را دیر دریافت می کنند؛ یعنی زمانی که با کر ایهایکمتر یا حتی به صورت خالی، سفر بعدی خود را شروع کرده اند.
فعالان این بخش، معمولا برای رسیدن به اطلاعات مورد نیاز خود، هزینه و زمان زیادی خرج می کنند. مثال: رانندگان، برای دریافت بار و خالی نرفتن، ناگزیرند مبلغی بیش از کمیسیون قانونی مندرج در بارنامه بپردازند.
هنوز هم برای رساندن این اطلاعات به فعالان حمل و نقلی، از ابزارهای سنتی استفاده می شود. مثال: از سایت های اینترنتی و برنامه های موبایلی برای اعلام بار یا اطلاع رسانی آگهی های خرید و فروش کامیون استفاده نمی شود یا استفاده اندکی به عمل می آید.
برخی از کسانی که سودشان در صنعت حمل و نقل ، حاصل از فضای مبهم و غیرشفاف است، از ارائه اطلاعات مورد نیاز به زحمت کشان اصلی، خودداری می کنند تا سهم زیادی از درآمدها را نصیب خود کنند. مثال: برخی از شرکت های حمل و نقل، با سوء استفاده از فضای تاریک،به جای کمیسیون معمول و قانونی، مبالغ بسیار زیادی طلب می کنند که حتی گاه به چهل درصد کل کرایه می رسد. همچنین، برخی شرکت های حمل و نقل ناگزیرند برای عقد قرارداد حمل با شرکت های صاحب بار، مبالغی خارج از قرارداد به افراد واسطه یا حتی کارکنان شرکت صاحب بار بپردازند.
و ….
اکنون وقت آن است که به پرسش فوق پاسخ دهیم: چرا کلیک بار؟
چون کلیک بار قصد دارد اطلاعات مهم و پرهزینه مورد نیاز این بخش را به سرعت و با هزینه اندک به دست زحمت کشان اصلی برساند.
چون دست اندرکاران کلیک بار می دانند که با چرخش بهتر و ارزان تر چرخ های صنعت حمل و نقل بار، اقتصاد کشور نیز رونق بیشتری خواهد داشت و چرخ هایش بهتر خواهد چرخید.
چون دست اندرکاران کلیک بار، به جای درآمدزایی ناسالم برای خود، به سودآوری اندک و همیشگی معتقدند و بیش از آن، در اندیشه رونق بخشیدن به فعالیت های این صنعت مهم از راه اطلاع رسانی خوب هستند.